Na jeseň 2025 sa v Ružomberku začali diať veci. Začala sa realizácia 2 cykloprojektov, na ktoré samospráva získala peniaze od Európskej únie. Oba tieto projekty majú za cieľ “zvýšiť podiel cyklistickej dopravy na celkovej deľbe prepravnej práce pri dochádzke do zamestnania a škôl a pri prestupe na železničnú dopravu” a musia byť ukončené v roku 2026. Sme radi, že sa naša samospráva do týchto projektov, ktoré bezpochyby zmenia charakter mesta pustila. Ďakujeme. Mali by sme sa teda tešiť, ale nie je to dokonalá radosť. Prečo?
Keď sme sa začali venovať téme cyklodopravy, vo svete zúrila pandémia. Mnohé mestá riešili problém s mobilitou obyvateľstva (obmedzenie hromadnej dopravy) vytváraním dočasných cyklokoridorov na miestnych komunikáciách na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Veľa miest vo svete, ale i na Slovensku malo už pred pandémiou vybudované cyklotrasy pre cyklodopravu, teda pre dochádzanie do škôl, práce, obchodu, proste na každodenný pohyb po meste. Vytvárať a zlepšovať podmienky pre cyklodopravu je lepšou a lacnejšou cestou k vyššej kvalite života v mestách. Mestá, ktoré sa dlhé desaťročia snažia prispôsobovať autám nie sú úspešné. Počet áut neustále rastie a pridávanie pruhov, zvyšovanie rýchlosti a budovanie parkovísk v centrách miest nie je riešením. Mestá, ktoré majú v centre pozornosti človeka sú na popredných priečkach rebríčkov v kvalite života.
Pomerne rýchlo sme prišli na to, že cyklomobilita dokáže riešiť množstvo mestských problémov, vrátane tých našich v Ružomberku. Ružomberok žiaľ v tom čase nemal ani 1 meter takejto cykloinfraštruktúry v meste. Začali sme teda zisťovať, prečo je to tak. Prečo aj v okolitých mestách už majú v meste cyklotrasy (hoci možno viac cykloturistického charakteru po nábrežiach riek) a v Ružomberku nič. Zistili sme, že najmä vďaka Pavlovi Scheerovi a Pavlovi Šrankotovi (vtedajším zamestnancom úradu) boli pripravené mnohé dokumenty ohľadom rozvoja cyklodopravy.
Najmä v rokoch 2014–2016 spravili títo ľudia na MU veľa dobrej práce. Problematiku rozvoja nemotorovej dopravy mal vtedy na starosti viceprimátor Oldřich Lauko. V roku 2015 bola urobená anketa aj medzi obyvateľmi Klačna. Boli vypracované viaceré projektové dokumentácie, niektoré z nich v štádiu pre územné rozhodnutie. Začalo sa s výkupom pozemkov pod budúce cyklotrasy. O všetkých týchto krokoch museli teda vedieť aj všetci poslanci mestskeho zastupiteľstva. 9. 11. 2015 sa uskutočnilo zasadnutie pracovnej skupiny pre Plán udržateľnej mestskej mobility (PUMM), ktorého autormi boli pracovníci Žilinskej univerzity (doc. Mgr. Dana Sitányiová, PhD. a dnes už tiež doc. Ing. Marián Gogola, PhD.).
V máji 2008 vypracoval Ing. Stanislav Tabaček zo Žiliny Štúdiu cyklotrás v zastavanom území mesta Ružomberok. Už tu sa samozrejme úplne logicky uvažuje o cyklokoridore cez Klačno, po ul. Makovického do centra a na stanicu. Plus je tu južná radiála zo sídliska Baničné do centra mesta popri rieke Revúca.
Čo sa týka samotného Klačna, v roku 2015 dopracoval Ing. Tabaček pre mesto detailnejšiu dokumentáciu na vedenie cyklopruhov po existujúcej miestnej komunikácii. Tu sa prvýkrát objavuje zmena kolmého státia áut na pozdĺžne.
Keď sme sa začali téme venovať, získali sme veľa dobrých kontaktov po celom Slovensku (ministerstvá, samosprávy, odborníci, aktivisti) i v zahraničí. Náš záujem a prácu si všimli aj v Bratislave a Ministerstvo životného prostredia nám udelilo cenu. Žiaľ ako sa hovorí, doma nik nie je prorokom. Začali sme poukazovať na možnosti čerpať finančné zdroje na budovanie cyklodopravnej infraštruktúry, ale vtedajší viceprimátor Bednárik nás nebral moc vážne a dokonca nás aj v prípade rekonštrukcie Poľnej ulice oklamal. Veríme, že ak by na jeho mieste vtedy bol Oldo Lauko, boli by sme dnes už oveľa ďalej.
Sme radi, že do komunálnych volieb v 2022 išli už všetci kandidáti na primátora s programom, v ktorom spomínali cyklodopravu ako dôležitú súčasť rozvoja mesta. Po voľbách sme samozrejme pokračovali v komunikácii s novým vedením mesta. Rovnako nás teší, že bolo posilnené (nielen kvantitatívne, ale najmä kvalitatívne) oddelenie projektov a grantov, ktoré sa aj na náš podnet a s našou pomocou dokázalo zapojiť do všetkých 3 cyklovýziev z Plánu obnovy a odolnosti SR. O tom, že to vôbec nebolo jednoduché sa venujeme v nasledujúcich riadkoch.
Synagóga – Kasíno
V prvej cyklovýzve mesto uspelo s projektom segregovaného cyklochodníka popri Revúcej. Bol to v tom čase žiaľ jediný projekt, ktorý mal aktuálne stavebné povolenie. Je to projekt z roku 2018 a projektovala ho spoločnosť Zuskin, s.r.o. Keď sme na stretnutí s projektantom a grantovým oddelením upozornili na nesúlad projektu s aktuálnymi Technickými podmienkami, dohodlo sa mesto s projektantom, že to dopracujú a upravia. Finálny projekt nám mesto odmietlo poslať s uvedením, že projektant na to nedal súhlas. Tento argument nám nesedí, nakoľko podľa Zmluvy s ministerstvom musí mať žiadateľ o peniaze vysporiadané všetky autorské práva. Dnes teda napríklad vôbec nevieme, ako sú riešené prejazdy miestnych komunikácií pri Bille, pri moste Bottova a pri zadnej bráne Sola. Rovnako nevieme, z akého dôvodu nie je cyklochodník napojený na stanicu či na Cyklokorytničku pri Zápalkárni. Počas riešenia jednosmerky na ul. Zarevúca pri ZŠ sme opätovne navrhovali napojenie tejto cyklotrasy na ZŠ Zarevúca, čo by bolo možné urobiť popri plánovanej rekonštrukcii mosta. Žiaľ, projekt rekonštrukcie už bol hotový a na cyklonapojenie školy sa nemyslelo.
Černová – Klačno – Makovického – centrum – stanica
Druhú cyklovýzvu vypísalo Ministerstvo dopravy 31. 8. 2023 s uzávierkou na podávanie projektov do 31. 1. 2024 (pôvodne 7. 1. 2024). Bol to dosť šibeničný termín a pripraviť projekt so stavebným povolením či participatívne (čo nás dodnes mrzí) bolo nereálne. Prišli sme teda s takým riešením, aby sa to dalo stihnúť. Zo strany vedenia mesta toto riešenie dostalo zelenú a skvelú prácu odviedlo oddelenie grantov. Strávili sme hodiny študovaním starších materiálov a štúdií, ktoré spomíname vyššie. Vďaka našim priateľom, ktorí sa téme venujú už roky, sme pripravili zadanie pre projektanta. Následne sme ďalšie desiatky hodín strávili konzultáciami s projektantom p. Ing. Vyparinom. Mnohé veci, ktoré sme žiadali (a boli najmä o zvýšení bezpečnosti) neboli prijaté úradníkmi mestského úradu, čo nás doteraz veľmi mrzí. Projekt mesto podalo a bolo úspešné v získaní financií z Plánu obnovy. My sme žiaľ konečnú verziu projektu nevideli a keď sme požiadali o jej zaslanie, úradníci nám ju neposlali s odôvodnením, že projektant nedal súhlas na zdieľanie s inými osobami. A tak dodnes vlastne netušíme, ako bude dielo vyzerať. Vieme, že na Čutkovskej ulici budú vyznačené koridory pre cyklistov po oboch stranách vozovky, nasledovať bude okružná križovatka na križení ulíc Čutkovská, Čremošná a Klačno. Odtiaľ budú po oboch stranách vozovky vybudované vyhradené pruhy pre cyklistov, ktoré budú vyhotovené z červeného asfaltu ako sa podľa normy má na Slovensku budovať infraštruktúra pre cyklistov. Červený asfalt je síce drahší ako čierny, ale z dlhodobého hľadiska sa oplatí viac ako maľovanie čierneho. Popri vyhradenom pruhu pre cyklistov v smere od Hotela Áčko po novú okružnú križovatku pri Čutkovskej bude vyznačený parkovací pás pre možnosť pozdĺžneho státia automobilov. Ľudia na bicykloch budú teda v tomto smere „chránení“ zaparkovanými autami. Projekt počíta aj s odstupom cyklopruhu kvôli otváraniu dverí podľa normy. Podľa hovorcu mesta na tejto ulici ubudne celkovo 17 parkovacích miest. Majitelia parkujúcich áut budú musieť občas prejsť k autu väčšiu vzdialenosť, ale zatiaľ sa môžu tešiť, že parkujú zadarmo. Toto riešenie spravodlivejšie prerozdeľuje širokú komunikáciu pre rôzne druhy dopravy. Benefity v podobe vyššej bezpečnosti pre ľudí na bicykloch (takmer 100 tisíc prejazdov za rok 2024) či kolobežkách určite prevyšujú nepatrné zníženie komfortu parkovania. Vďaka vybudovaniu priechodu pre chodcov so stredovým ostrovčekom pred školou sa výrazne zvýši bezpečnosť detí pri ceste do školy. Pred ZŠ Klačno sme navrhovali aj vyvýšené priechody, ktoré sa pri školách v iných mestách stávajú už štandardom, žiaľ mesto rozhodlo inak. Veríme, že aj zrealizované opatrenia budú mať za následok nie len zníženie počtu tranzitujúcich áut cez Klačno, ale aj zníženie hluku a prašnosti v celom úseku. To určite prispeje k vyššej kvalite života obyvateľov sídliska Klačno a Polík.
Za okružnou križovatkou pred hotelom Áčko budú ľudia na bicykloch vedení v tzv. ochranných pruhoch pre cyklistov, ktoré budú rovnako vybudované z červeného asfaltu na každej strane existujúcej komunikácie v šírke 1,5 metra. Pôjde na ružomberských uliciach opäť o úplnú novinku, preto by sa jej mala venovať zvýšená pozornosť ako zo strany cyklistov, tak zo strany motoristov. Časté ponosy na nedostatočnú šírku cesty sú irelevantné. Šírka vozovky zostáva rovnaká. Optické zúženie jazdných pruhov znižuje rýchlosť áut, čo je na tejto ulici veľmi potrebné a reflektuje to aj požiadavky obyvateľov Políka. Pred Galériou Ľ. Fullu sa zmení organizácia dopravy a hlavná cesta pôjde rovno, K. Salvu bude vedľajšia. V parku S. N. Hýroša budú len koridory pre cyklistov až ku Cafe Bar Central. Pešou zónou po ul. Mostová prejdú ľudia na bicykloch v štandardnom režime, teda musia prispôsobiť rýchlosť a dbať na bezpečnosť chodcov. Na konci Mostovej vznikne značením na existujúcich chodníkoch oddelená cestička pre chodcov a cyklistov až na most pred železničnú stanicu. Tento projekt počíta aj s osadením pomerne veľkého množstva cyklostojanov popri celej trase pri školách, verejných budovách, športoviskách, atď.
Poľná ulica a okolie ÚVN
Pri tretej cyklovýzve sme tiež odpracovali desiatky hodín. Bolo už na čom stavať, keďže východné napojenie centra cez ul. Poľná sme riešili už s minulým vedením. Vtedy všetci takmer poslanci tlieskali našim návrhom a chválili nás za výbornú prácu. Škoda, že sa nepodarilo uspieť aj v tejto cyklovýzve. Veľmi by to pomohlo tejto časti mesta, ktorá je výrazne preťažená individuálnou automobilovou dopravou a bude to len horšie. Tomuto projektu „strčil vidly do kolesa“ najmä Okresný dopravný inšpektorát. Ten vo svojom stanovisku k projektovej dokumentácii spracovanej odborne spôsobilou osobou a odkonzultovanej aj s ÚVN do podmienok uviedol potrebu dopravného prieskumu, na čo mesto nemalo časovú, ani finančnú kapacitu. Napriek chýbajúcemu žiadanému dopravnému posúdeniu bolo mesto schopné vytvoriť nový priechod pre chodcov pri Koniarni. Podarilo sa to jednoducho preto, lebo samospráva mala vôľu to urobiť.
Komunikácia s občanmi alebo očakávania ľudí od OZ Bajkom
Mnoho obyvateľov mesta si zvyklo na to, že cyklotému v meste komunikuje naše OZ. Rozumieme tomu. Zároveň treba ale uviesť na pravú mieru, že čas ktorý venujeme tejto téme je náš voľný čas. Neplatí nás za to mesto, nemáme za to peniaze ani od EU, ani z ministerstva dopravy, ani od štátu. Celá naša komunikácia voči verejnosti a úradom je naša dobrovoľnícka činnosť. Rovnako ako sprevádzanie detí do škôl na bicykloch, organizovanie podujatí, poradenstvo, naše vzdelávanie, výjazdy za ukážkami najlepšej praxe na Slovensku i v zahraničí… to všetko robíme v našom voľnom čase a za naše peniaze. Sme radi, keď vieme pomôcť. Veľakrát sme ponúkali našej samospráve pomoc aj s komunikáciou. Žiaľ, spolupráca sa podarila len pri zavádzaní tzv. chodníkovej novely. MU v Ružomberku má 1 pracovníka na pozícii hovorca mesta. Ten má na starosti aj komunikáciu úradu voči verejnosti. Pri pohľade na iné mestá je zrejmé, že samosprávy na Slovensku venujú vyššiu pozornosť komunikácii. Je to logické, keďže je potrebné doručovať občanom výsledky svojej práce. Od nich totiž do veľkej miery závisí prípadný úspech vo voľbách. Nehovoríme pritom o personálnom poddimenzovaní úradu. Hovoríme o „poddimenzovanej“ komunikácii, ktorú často na seba výraznejšie preberajú ľudia z vedenia miest, prípadne aj vyššie postavení úradníci. To sa u nás deje len veľmi málo, čo je veľká škoda. Vyhli by sme sa tým mnohým nedorozumeniam a hejtu na sociálnych sieťach. V zásade si vždy treba uvedomiť, že by sme mali mať všetci spoločný cieľ, a tým je vyššia kvalita života obyvateľov Ružomberka. Jeho rozvoj nie je len o megalomanských projektoch, ktorých sme tu v novodobej histórii mali už veľa a mnohé skončili len v šuflíkoch (auparky, protónové centrá, plavárne…). Občan musí cítiť, že je súčasťou diania, potrebnej zmeny v lepšie mesto. Základom je komunikácia a participácia. Tu mesto zlyháva a suplovať jeho prácu nie je úloha nášho občianskeho združenia.
Záver
Máme obrovské šťastie, že žijeme v takom peknom a v podstate kompaktnom meste, kde je to z jedného konca na druhý 5 km. To je vzdialenosť, ktorú väčšina z nás hravo prejde na bicykli alebo aj pešo. Veľa ľudí už dnes používa s radosťou svoj bicykel ako hlavný dopravný prostriedok. Veľa z nich sú starší ľudia.
Cyklodoprava dokáže naše mesto zmeniť. Vyčistiť a upokojiť. Rozumieme aj potrebám motoristov, ale ruku na srdce, koľkokrát by ste mohli vymeniť auto za bicykel či kolobežku? A neurobíte to aj preto, že tu nemáme pre pohyb na bicykli po meste vytvorené podmienky. Dajme tomu šancu a postavme sa k každodennej mobilite pozitívne. Nedá sa donekonečna budovať viac pruhov a parkovacie miesta pre autá. Ten priestor vieme využiť oveľa lepšie.
Aby viac ľudí vymenilo auto za bicykel alebo kolobežku, musia sa na cestách v meste cítiť bezpečne. Hovorí sa, že cykloinfrastruktúra je vtedy dobrá, keď ju vedia využiť 8-ročné deti aj 80-roční seniori. Vieme, že sem máme ešte ďaleko, ale sme na ceste. Diabol je v detailoch. Darmo budete mať krásny segregovaný chodník, keď nebude bezpečne napojený na školu, obchod, bytovky… alebo budete musieť zosadnúť z bicykla na každej križovatke. Alebo najčervenší ochranný cyklopruh, keď okolo vás budú jazdiť autá 70 km/h. Musíme spolupracovať, aby sme dosiahli čo najlepší výsledok. Základom pre spoluprácu je úprimná a pravdivá komunikácia.
Miro
10.12.2025
CYKLODOPRAVA V RUŽOMBERKU
ČO SA TO V MESTE DIALO A AKO TO VIDÍME MY